Hola! MY ID

Hola! MY ID

Sunday 25 May 2014

Resepi Bubur Cha Cha ~ Minum Petang Keluargaku...

Assalamualaikum...

Minggu lepas dua kali aku buat bubur cha-cha ni. Sebabnya anak aku AdamHarith tu suka sangat makan.. Memang berselera dia. Mungkin sebab warna-warni tu kot.. Tapi aku rindu bubur cha-cha yang mak selalu buat masa aku kecik-kecik dulu. Warna putih je, buatan mak aku sendiri. Kalau tak silap bubur cha-cha tepung beras kot... Hhhmmmm masakan mak memang semua terbaik la.. 

Aku akan masak menggunakan barang  yang ada kat dapur. Sebabnya aku ni kekadang tak plan.. bila terfikir je terus aku jadi Master Chef kat dapur,, Dah la tu masak macam nak pegi perang. Kena tengok line clear dulu sebabnya AdamHarith memang suka tolong aku kat dapur. Jadinya bila dia tidur aku gunakan masa tu untuk buat semua kerja.. huhuhu.. berpeluh den..

Ok jom kongsi resepi!

BUBUR CHA-CHA my kitchen

Bahan-Bahan:

3/4 Cha Cha (yang warna warni tu)
2 Cawan Santan 
Sedikit Gula Melaka
Secubit Garam
Jagung (direbus)
Barli (direbus)
Daun pandan

Cara membuatnya :=


  • Masukkan Cha-cha ke dalam air mendidih dan rebus sehingga kembang. Setelah masak tapis dan asingkan.


  • Jagung dan barli yang telah direbus dimasak sedikit bersama air kosong dan dicampur dengan bubur cha-cha


  • Kemudian masukkan santan, gula melaka dan secubit garam.
  • Masukkan daun pandan untuk bau yang wangi
  • Kacau hingga sebati dan siap untuk dihidangkan




Taraaaaa... haaa dah siap pun.. kan senang kejap je.. tapi kalau boleh rebus awal-awal ape yang nak direbus.. petang tu boleh je terus masak  dan makan panas-panas. Tapi aku suka  makan sejuk letak dalam peti ais dulu.. tapi terpulang la pada selera korang.

Yang dalam mangkuk kecik tu aku dah siap-siap asingkan untuk AdamHarith. Sebab umur dia baru 1tahun 9bulan aku memang tak bagi dia makan benda-benda bersantan lagi. Letak gula melaka secubit je. 

CADANGAN : Lagi satu, bubur cha-cha ni  korang boleh campur dengan ape saje yang korang suka.. resepi yang aku bagi tu ikut barang yang ada kat rumah.. korang boleh campur dengan keledek (potong kiub), sagu dan macam-macam la.. santan boleh tukar dengan susu / susu cair ke.. korang mesti lagi kreatif dari aku kan..

Ok, Selamat Mencuba!


Nota Kaki** Psssstt, kalau korang takut sangat nak makan sebab kandungan lemak ngan kolestrol yg ada tu.. korang amalkan la pengambilan suplemen Shaklee.. Telan la Lecithin ke.. Omega Guard ke.. Paling best amik set kurus Shaklee.. Selesai masalah.. 




SID : SARINA MOHD SIDEK
ID : 969008
CTC : (6)019-4334571
LIKE FB : Wonderful ZaraZada by sarina.mohdsidek

No comments:

Post a Comment